سازمان محیط زیست مجدانه پیگیر ثبت جهانی شهر تالابی خمیر است

بندرعباس- ایرنا- رییس مرکز منطقه ای غرب آسیا در کنواسیون رامسر با اشاره به اینکه همه شرایط لازم برای ثبت جهانی شهر تالابی خمیر انجام شده،گفت: سازمان محیط زیست مجدانه پیگیر ثبت بندرخمیر را به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در نشستی که آذرماه سال آینده با حضور وزیران محیط زیست برگزار می شود، است.

شهرام فداکار روز چهارشنبه در مراسم رویداد روز جهانی تالاب‌ها در شهر تالابی بندرخمیر افزود: ابتدا موضوع ثبت جهانی شهرتالابی خمیر در نشست کمیته دائم کنواسیون رامسر که در بهار سال ۱۴۰۱ برگزار می شود، مطرح شده و سپس به عنوان یک دستورالعمل در کمیته اصلی و در نشست با وزیران محیط زیست کشورها عنوان خواهد شد.

وی با قدردانی از شهردار شهر تالابی خمیر که با تلاش های خود توانسته نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست تالاب خورخوران و توسعه جوامع محلی در این شهر داشته باشد، ابرازداشت: به طور قطع ما در سازمان حفاظت محیط زیست شهر تالابی خمیر را برای ثبت جهانی در حد توان و شاید فراتر آن حمایت و کمک می کنیم.

رییس مرکز منطقه ای غرب آسیا در کنواسیون رامسر اظهارداشت: حتی در هفته گذشته کمیته ملی رامسر را بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی با حضور همه اعضا احیا کردیم که در یکی از زیرکمیته های آن بنام کمیته تالاب های ساحلی می توان بحث تالاب خمیر و بقیه تالاب های ساحلی را مطرح کرد.

وی یادآورشد: البته استان هرمزگان چهار تالاب بین المللی دارد و نخستین استانی بوده که همه تالاب های آن ساحلی است لذا در صورت تشکیل کمیته ملی رامسر، این استان از امتیازات خاصی برخوردار خواهد شد.

تالاب خورخوران بندرخمیر سرآمد تالاب های ساحلی ایران است

فداکار همچنین به اهمیت تالاب بندرخمیر اشاره کرد و ادامه داد: تالاب خورخوران بندرخمیر به خاطر داشتن سه عنوان حفاظت شده، ذخیره گاه زیستی و تالابی و به واسطه تنوع زیستی در کشور منحصر به فرد است و هیچ کدام از تالاب های ساحلی ایران حتی تالاب انزلی و شادگان نیز به پای این تالاب نمی رسد.

این مسوول ابرازداشت: همچنین تالاب خورخوران به خاطر وابسته نبودن به حقابه و تامین آب از طریق دریا قابل قیاس با تالاب هامون هم نیست؛ هرچند این تالاب به صورت غیرمستقیم با آب شیرین سرشاخه رودخانه های اطراف هم احاطه شده اما می تواند تاب آورتر باشد و از طریق دریا مشکل خود را حل کند.

وی گفت: رویکرد جامعه محلی در حفظ و حراست از تالاب خورخوران تغییر کرده که این ناشی از آموزش و توسعه انسانی بوده است که است توانسته به اینجا برسد و مردم این سرزمین پیشرو این اتفاق بین المللی شدند و توانسته اند در جامعه بین‌الملل «سری تو سرها» داشته باشند.

فداکار هشدار داد: حدود ۷۰ درصد از تالاب های داخلی کشورمان به دلیل قطع حقابه یا از دست رفته و یا در معرض خطر هستند اما تالاب خورخوران بندرخمیر همچنان پایدار و خدمت رسان باقی مانده است البته در این راستا تجربه جامعه محلی و حفظ و حراست مردم نیز بسیار مثمر ثمر بوده است.

وی ابرازداشت: با اینکه شهر تالابی خمیر در منطقه ای فراخشک قرار دارد اما به واسطه قرارگرفتن در کنار تالاب خورخوران به عنوان مهم ترین تالاب جنوب کشور می تواند از این موهبت الهی به نحو مطلوب بویژه در حوزه گردشگری استفاده کامل و کافی را ببرد.

کشورهای عضو کنواسیون رامسر به ۱۷۲ کشور رسید  

رییس مرکز منطقه ای غرب آسیا در کنواسیون رامسر گفت: اولین معاهده بین‌المللی زیست محیطی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی به نام کنوانسیون رامسرشکل گرفت که در آن سال حدود ۱۸ کشور عضو این کنوانسیون شدند اما در ۲ سال اخیر ۱۷۱ کشور تحت پوشش این مرکز بوده که اکنون طبق جدیدترین آمار (شهریورماه امسال) به ۱۷۲ کشور رسیده است و  آخرین کشور آفریقایی بوده است.

فداکار ابرازداشت: با شکل گرفتن این کنوانسیون موضوع حقوق محیط زیست در کمیسیون سازمان ملل نیز مطرح و به عنوان یکی از حقوق بشر شناخته شد؛ یعنی اینکه هر کسی حق اسفتاده از هوای سالم، طبیعت سالم و خاک پاک را دارد و باید از این موضوع حفاظت کند.

وی تصریح کرد: این کمیسیون معیارهای مختلفی همچون بهداشت و آموزش و غیره داشت و حق محیط زیست هم به این مجموعه اضافه شد که این می تواند اتفاق خوبی برای دولت ها باشد که خود را موظف بدانند از طبعیت و محیط زیست به عنوان حقوق شهروندی دفاع کرده و اجازه ندهند که هر اتفاقی برای آن بیافتد.

این مسوول ابرازداشت: مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش رامسر در مرکز غرب آسیا نیز یکی ازاتفاق های خوبی بود که استارت این موضوع در سال ۲۰۰۲ میلادی از شهر بندرعباس زده شد که درآن سال به خاطر نشستی که با حضور ۱۰۰ نماینده از کشورهای مختلف در کنواسیون رامسر برگزار شد، پیش نویس تاسیس مرکز منطقه ای رامسر مطرح و در سال ۲۰۰۵ اجازه تاسیس آن به ایران با تحت پوشش قراردادن ۱۵ کشور داده شد.

فداکار ادامه داد: تنها چهار مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش در دنیا و در کشورهای پاناما، آفریقا، کره جنوبی و ایران وجود دارد که بزرگترین و قدیمی ترین آن به میزبانی کشور ایران است.

وی گفت: هیات دولت در آن زمان اجازه تاسیس ساختمان و توسعه و استقرار آن در شهر رامسر را داد و توانست تعدای از کشورهای عربی و آسیای میانه را تحت پوشش بگیرد و این نشان می دهد که اتفاقات محیط زیستی خیلی مهم بوده و دانشنامه دوراندیشی و خرد اندیشی یک جامعه و یک ملت را نشان می دهد.

رییس مرکز منطقه ای غرب آسیا در کنواسیون رامسر یادآورشد: سیاست های کلی این مرکز در حال حاضر تبعیت از استراتژی هایی مهمی بوده که کنوانیسون رامسر به صورت دوره ای به تصویب می رساند که از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۴ آخرین استراتژی آن خدمات اکوسیستمی و ایجاد پیوند بین جامعه محلی، معیشت پایدار و استفاده خردمندانه از تالاب تایید شده و درحال حاضر همه دنیا روی این موضوع کار می کنند.

وی گفت: در ۲ سال گذشته تمام نشست ها به صورت حضوری برگزار می شد و کشورهای عضو نیز دعوت بودند و در این نشست ها تمام تلاش هایی که در ایران اتفاق می افتد را به رخ آن ها می کشیدیم و نشان می دادیم که محققان، مسوولان و علاقه مندان ما در بخش دولتی و جامعه محلی تا چه حد توانسته اند در این جهت گام بردارند که آخرین اتفاق آن در تالاب دریاچه ارومیه و در شهر ارومیه بود.

منبع:irna.ir/xjHqwm

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.