لحظه شماری شهر تالابی خمیر برای کسب عنوان جهانی

بندرعباس- ایرنا- شهر تالابی خمیر به عنوان نخستین شهر تالابی ایران، کاندید رسمی برای کسب عنوان جهانی در کنواسیون رامسر می باشد و هم اکنون سه چهار سالی می شود که با فراهم شدن همه مقدمات و شرایط لازم برای کسب این عنوان لحظه شماری می کند.

به گزارش ایرنا، بندرخمیر در کنار یکی از مهم‌ترین و بزرگترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود ۱۰۰ هزارهکتار قراردارد که با حفظ و حراست آن از سوی جوامع محلی و مسوولان منطقه تاکنون کوچک ترین تعرضی به آن نشده است و مردم این منطقه همچنان منتظر ثبت جهانی این شهر تالابی هستند.

شهردار شهر تالابی بندرخمیر در این راستا گفت: بندرخمیر بزرگترین سایت تالاب ایران را در اختیار دارد و باتوجه به فعالیت های مردمی گسترده این شهر در سال ۹۷ به عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران نامگذاری شد و کاندید رسمی ایران برای کسب عنوان جهانی در کنوانسیون رامسر هست که نتیجه آن در ماه های آینده (بهار ۱۴۰۱) مشخص می شود.

لحظه شماری شهر تالابی خمیر برای کسب عنوان جهانی

جواد محمودی افزود: البته قرار بود در سال گذشته ثبت جهانی شهر تالابی خمیر تعیین شود اما به دلیل شیوع کرونا برگزاری مجمع سه سالانه کنفواسیون رامسر یک سال به تاخیر افتاد.

وی بیان داشت: شهر تالابی خمیر در همین گذر توانست به عنوان یکی از شهرهای یونسکو ایران لقب بگیرد و در فهرست شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار گیرد لذا شهر کوچک بندرخمیر با این اقدام مسوولیت و وظیفه بزرگی برعهده گرفته است.

شهردار شهر تالابی بندرخمیر اظهارداشت: هم اکنون شهر تالابی بندرخمیر نماینده کشور ما ایران در جوامع بین المللی است و مطمئن هستیم که این شهر کوچک وظیفه بزرگی دارد که همین موضوع مسوولیت آن را سنگین می کند اما امیدواریم که بتوانیم شاهکارهای بزرگتری در این راه خلق کنیم.

محمودی ابرازداشت: شهر بندرخمیر قرارگاه یک شهر زیست محیطی در ایران است که با حمایت، مشارکت و همبستگی مردم و مسوولان محلی و کشور قدم در راه توسعه پایدار گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه شهر تالابی خمیر که بزرگترین ساحل تالابی کشور را در اختیار دارد و از این رو به نام شهر تالابی ایران نام گرفته است، ادامه داد: امیداوریم که نقش و مسوولیت اجتماعی خود را به درستی در این راه که همان حفظ و حراست و نگهداری تالاب هاست، به خوبی ایفا کنیم.

مردم شهر تالابی خمیر دوستی خاصی با تالاب دارند

لحظه شماری شهر تالابی خمیر برای کسب عنوان جهانی

بندرخمیر شهری تالابی و یکی از وسیع ترین و بزرگترین تالاب های ایران یعنی خورخوران را در ساحل خود جای داده است و مردم این منطقه یک نوع دوستی خاصی با این تالاب مهم و بویژه جنگل های حرای آن دارند.

امام جمعه موقت اهل سنت بندرخمیر در رویداد روز جهانی تالاب ها در شهر تالابی خمیر گفت: تالاب خورخوران یکصد هزار مترمربع وسعت دارد و این تالاب و همه آنچه در این محدوده (از جمله خورها، مسیل ها و جنگل های حرا) وجود دارد به این منطقه زیبایی خاطی بخشیده و باعث نعمت های بسیار زیادی برای مردم شده است.

شیخ قتالی افزود: با وجود اینکه مردم از گذشته علوفه دام های خود را از جنگل های حرا در این منطقه تامین می کردند اما هیچ وقت به این تالاب و جنگل های آن آسیب وارد نکرده اند و آن ها پاسداران خوبی برای حفظ و صیانت از این تالاب بودند که امیدواریم ما هم که وارثان گذشته هستیم امانت داران خوبی برای پهنه زیستی باشیم و بتوانیم آن را حفظ و حراست کنیم.

وی بیان داشت: این تالاب امروز هم می تواند فواید بسیار موثری برای شهر تالابی خمیر داشته باشد و به عنوان یک منطقه گردشگری برای کسانی که علاقه مند به طبیعت زیبای آن هستند، از این مواهب خدادای استفاده کنند.

تالاب خورخوران بندرخمیر به زیبایی هنرنمایی شده است

لحظه شماری شهر تالابی خمیر برای کسب عنوان جهانی

هنر تالاب خورخوران که امروز در اختیار ما قرار داده شده است، ظرفیتی بوده که خداوند متعال به زیبایی مدیریت خود را در نقش بندی این عالم ایجاد کرده و پیش چشم ما گذاشته است و امروز حفظ و حراست از هنرهای الهی به تدریج به یک علم تبدیل و به آن پرداخته می شود که جای بسی خوشبختی دارد .

امام جمعه شهر تالابی خمیر روز جهانی تالاب ها را به کسانی که دراین راستا کارهای بسیار عمیق و موثری انجام داده اند، تبریک گفت و اظهارداشت: امیدواریم خداوند به همه افرادی که در راستای تقویت و پیشبرد اهداف عالیه این تالاب ها تلاش دارند، بر توفیقاتشان بیافزید.

صالحی ادامه داد: امروز نشست های مهمی برای تقویت تالاب خورخوران به عنوان یک زیرساخت مهم در حوزه گردشگری برگزار و به جهان مهندسی می شود.

امام جمعه شهر تالابی بندرخمیر اظهارداشت: صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم و پردرآمد کشور است که شهر تالابی خمیر به عنوان نخستین شهر و یکی از بزرگترین شهرهای است که حتی در مجمع جهانی یونسکو باشد که در این راستا این حجم عظیم از تالاب را در خود می بینید.

صالحی گفت: بندرخمیر جدای از ظرفیت در حوزه صنایع، معادن و کشاورزی ، ظرفیت کلانی در اتصال به دریا دارد که می تواند خود یک اقتصاد پایدار و مستحکمی برای مدیریت کشور باشد که باید این ظرفیت مهندسی شود و ارائه نکات مربوط به گستردگی آن به همگان معرفی شود.

وی گفت: در نشستی که سال های اخیر با شهردار شهر تالابی خمیر داشتیم، پیشنهاد شد که یک سندی در راه توسعه این ظرفیت عظیم خدادادی تدوین شود و این ظرفیتی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است را تقویت و حفظ کنیم.

امام جمعه شهرتالابی خمیر گفت: باید مسیر را هموار کنیم و سندی با چشم انداز ۲۰ ساله تدوین شود که بتوان سیاست های کلان آن در ۲۰ سال آینده برای حفظ و حراست این کار  صورت گیرد.

صالحی گفت: محیط زیست همیشه حفظ و حراست تالاب را اولویت اول این زیرساخت قرار داده است و باید در مجموعه های و پژوهشگران دیگری نیز دراین راستا همچون کنواسیون مهم رامسر، این ظرفیت ها دیده شود و دراین راستا گام برداشته شود.

وی ادامه داد: برای اینکه خمیر ظرفیت گاه مهمی نه تنها برای استان بلکه برای جنوب کشور باشد و این ظرفیت حتی اگر در همین صنعت گردشگری و همین زیرساخت مهمی عرصه جنگل های حرا و فضای تالابی شهرستان برنامه ریزی و هزینه هایی در این راستا شود با حفظ و حراست و تقویت از این زیرساخت ها می توانیم با ارزآوری بسیار مهمی در همین صنعت گردشگری  مواجه شویم.

همایش روز جهانی تالاب در بندرخمیر امروز چهارشنبه با حضور شهرام فداکار رییس منطقه ای غرب آسیا کنوانسیون رامسر، حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل محیط زیست هرمزگان، فرزاد دهقانی معاون فرماندار شهرستان، امام جمعه بندرخمیر و امام جمعه موقت اهل سنت، اعضای شورای شهر و جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست در جوار خورخوران این شهر تالابی برگزار شد.

در این همایش همچنین از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست تقدیر شد.

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.