در همایش جهانی روز تالاب ها در شهر تالابی بندرخمیر عنوان شد

🔻در همایش جهانی روز تالاب ها در شهر تالابی بندرخمیر عنوان شد:

♻تلاش وزارت امور خارجه برای معرفی جهانی شهر تالابی بندرخمیر/زندگی مردم بندر خمیر با تالاب گره خورده است/قرار گرفتن نام بندرخمیر به عنوان کاندید رسمی در لیست کسب عنوان جهانی شهر تالابی/وسعت جنگل های حرا هرمزگان در جایگاه نخست کشور/برخورداری تالاب « خور خوران » از معیار های جهانی/۳۵ درصد از تالاب های جهان از بین رفته است

صبح امروز همایش جهانی تالاب ها با حضور عباس گلریز رئیس اداره محیط زیست وزارت امور خارجه ،باقرزاده مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور، ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، فرماندار خمیر و مدیران کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان وجمعی از مسوولان شهرستان خمیر،سمن ها و فعالان و دوستداران محیط زیست در کانون رشد شهر تالابی بندرخمیر برگزار شد.

🔸تلاش وزارت امور خارجه برای معرفی جهانی شهر تالابی بندرخمیر
عباس گلریز رییس اداره محیط زیست وزارت امور خارجه گفت: فعالیت های خیلی خوبی در زمینه های محیط زیستی در شهرستان بندرخمیر صورت گرفته است و وزارت امور خارجه برای معرفی جهانی این شهر تلاش می کند.

گلریز با بیان اینکه امیدواریم این شهر تالابی هر چه زودتر به ثبت جهانی برسد، اظهار کرد: اقداماتی که در این شهر تالابی انجام شده است دست ما را در کنوانسیون های بین‌المللی باز گذاشته است.
وی افزود: با فعالیت های خوب این شهرستان در حوزه محیط می توانیم بگوییم کشورمان در حوزه محیط زیست و تالاب ها اقدامات خوبی را انجام داده است و در جهان حرفی برای گفتن دارد.
رئیس اداره محیط زیست وزارت امور خارجه کشور با بیان اینکه در ورودی این شهر تالابی تابلوها و دیوار نگاره های خوبی در رابطه با محیط زیست نصب شده است، تصریح کرد: تابلویی با مضمون مقابله با اثرات آب و هوا را دیدم که احساس محیط زیستی خوبی را در وجود انسان بوجود می‌آورد.
گلریز عنوان کرد: امروز رویکرد بین المللی در حوزه تالاب ها به سمت دانش بومی و سنتی گرایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: نحوه رفتار مردم شهر تالابی بندرخمیر با زیتس بوم این منطقه مطابق با سنت ها و آیین های بومی بوده که مورد تایید جهانی قرار گرفته است.
وی نسبت به موفقیت های بیشتر شهرستان بندرخمیر در فعالیت های زیست محیطی بیشتر ابراز امیدواری کرد و گفت: امیداوریم اتفاقات مثبتی در جوامع بین المللی نسبت به این شهر تالابی زیبا رقم بخورد.

🔸زندگی مردم بندر خمیر با تالاب گره خورده است
خواستار گفت: شهر تالابی بندر خمیر از اهمیت بخصوصی برخوردار بوده و زندگی مردم شهرستان با تالاب گره خورده است.

میرهاشم خواستار اظهار کرد: تالاب بندر خمیر، بندر پل و جزیره قشم مثلثی را ایجاد کرده است که علی‌رغم این‌که حفاظت می شود، برای معیشت مردم منطقه نیز کاربردهای فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه وجود جنگل های حرا ظرفیت منحصر به فردی برای این شهرستان قلمداد می شود، افزود: از ثمره درختان حرا می توان برای تغذیه دام ها استفاده کرد.
فرماندار بندر خمیر همچنین گذر امورات مردم منطقه، ماهیگیری و گردشگری نیز از کاربردها و منفعت های تالاب خور خوران در این شهرستان ذکر کرد.
خواستار با بیان اینکه شهر زیبای بندر خمیر و جزیره قشم از منابع خدادادی و اکوسیستم خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: در ایام نیمه دوم سال گونه های مختلف پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر کشور های همسایه به منطقه ما سرازیر می‌شوند.
وی اظهار کرد: جوامع محلی سعی کرده اند از دیرباز به صورت اجدادی حافظان و نگهبانان خوبی برای پرندگان این زیستگاه در ایام سرد سال باشند.
عالی ترین مقام دولت در شهرستان بندرخمیر با باین اینکه تالاب خور خوران هر ساله گردشگران زیادی را به خود می بیند، گفت: از صنعت گردشگری نیز در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و مردم این منطقه می توان استفاده کرد.

🔸قرار گرفتن نام بندرخمیر به عنوان کاندید رسمی در لیست کسب عنوان جهانی شهر تالابی

شهردار شهر تالابی بندرخمیر با بیان اینکه برای رسیدن به عنوان جهانی شهر تالابی بندرخمیر تغییر و تحولات خوبی ایجاد شده است، گفت: بندرخمیر کاندید رسمی برای کسب عنوان جهانی شهر تالابی در لیست جهانی قرار گرفته است.
جواد محمودی اظهار کرد: تغییر و تحولی در استراتژی و رویکرد جامعه محلی شهرستان بندر خمیر برای رسیدن به عنوان جهانی ایجاد شده است.
وی افزود: شهرستان بندرخمیر کاندید رسمی برای کسب عنوان جهانی شهر تالابی در لیست جهانی قرار گرفته است.

شهردار شهر تالابی بندر خمیر با بیان اینکه این شهرستان بیش از ۶۰ کیلومتر ساحل دارد، خاطرنشان کرد: بزرگترین تالاب کشور در این شهرستان واقع شده است.
وی با بیان اینکه در راستای فرهنگ سازی مردم محلی مشارکت های ویژه ای داشته اند، گفت: بی شک با حمایت های خوب مردم و همه دستگاه های اجرایی ثبت جهانی این شهر تالابی محقق می شود.

🔸وسعت جنگل های حرا هرمزگان در جایگاه نخست کشور
حبیب مسیحی تازیانی گفت: استان هرمزگان با وجود جنگل های حرا، رتبه نخست وسعت را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ، با بیان اینکه استان هرمزگان در حوزه تالاب‌های کشور در جایگاه ویژه ای قرار گرفته است، اظهار کرد: بالغ بر ۳۳ درصد از تالاب های کشور در این استان واقع شده است.
وی با بیان اینکه هرمزگان از نظر وسعت حوزه تالابی، پس از استان خوزستان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفته است، تصریح کرد: این استان از نظر ساختار و وسعت جنگل های زیبای حرا جایگاه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد: بزرگترین پهنه از جنگل های حرای کشور در شهرستان خمیر و در منطقه تالاب خورخوران واقع شده است که با حفاظت و برخورد صحیح مردم این شهرستان از نیاکان تا کنون نسل به نسل منتقل شده است.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه ثبت جهانی شهر تالابی بندر خمیر وظایف ما را در حوزه محیط‌ زیست دوچندان می‌کند، گفت: ما باید بیش از پیش نسبت به حفاظت و نگهداری از این میراث خدادادی تلاش کنیم.
وی ادامه داد: سیاست گذاری ها را ما به عنوان دستگاه اجرایی انجام می‌دهیم اما اجرای واقعی را مردم این منطقه انجام می دهند.
مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه تهدید های زیادی در عرصه محیط زیست وجود دارد که باید آنها را شناخت، بیان کرد: باید تهدیدها را شناسایی و دهان به دهان منتقل کرد تا اقدامات جدی و وجدانی در این زمینه اتفاق بیفتد.
وی در پایان بر لزوم تخصیص حقابه های تالاب تاکید و خاطرنشان کرد: حقابه های زیست محیطی را باید رعایت کنیم و تالاب نیز به عنوان طبیعت و محیط زیست سهمی از این موضوع دارد.

🔹برخورداری تالاب « خور خوران » از معیار های جهانی/۳۵ درصد از تالاب های جهان از بین رفته است

باقرزاده مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور گفت: برای کسب عنوان جهانی باید یکی از ۱۰ معیار جهانی وجود داشته باشد که تالاب خوخوران از این معیار ها برخودار است.
مسعود باقرزاده با بیان اینکه پیگیر ثبت جهانی شهر تالابی بندر خمیر هستیم، اظهار کرد: روز جهانی تالاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: توجه به جنبه های مردمی و مشارکت های جوامع محلی در حفظ تالاب ها ارزشمند است.
مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور با بیان اینکه علی رغم اینکه ۱۷۱ کشور جهان عضو کنوانسیون رامسر هستند، عنوان کرد: در ۵۰ سال اخیر ۳۵ درصد از تالاب های دنیا از بین رفته است.
وی تصریح کرد: حفاظت از تالاب ها یک نوع مسوولیت اجتماعی را به همراه دارد.
باقرزاده با اشاره به اینکه آن چیزی که در توسعه بشری گم شده است اخلاق است، خاطرنشان کرد: در یک جامعه محلی باید ارتباط معنی دار و هویتی داشته باشیم.
وی معیارهایی جهانی شهر تالابی را در ۱۰ مورد برشمرد و گفت: شهر تالابی بندرخمیر از معیار های جهانی خوبی برخوردار است.
مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور بر همکاری بیشتر و مسوولین در حفظ تالاب ها تاکید کرد و افزود: ارتباط مردم و مسئولان در حفظ جایگاه شهرهای تالابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
باقرزاده همچنین از وجود تهدیدات صنعتی در شهر تالابی بندرخمیر هشدار داد.
وی بهره برداری از تالاب ها در راستای حفاظت از تالاب ها عنوان کرد و افزود: اگر بهره برداری درست نباشد تالاب ها رو به زوال می‌ روند و میزان بهره برداری نوعی حفاظت از تالاب است.
مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور در پایان با بیان اینکه بهره برداری باید ضامن دوام و حفاظت تالاب باشد، خاطرنشان کرد: بخشی از منافع تالاب باید به خود تالاب برگردد تا محیط زیست و زیست بوم های موجود در منطقه تقویت شود.

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.