قلعه بندرخمیر باز طراحی شد

قلعه بندرخمیر باز طراحی شد

پس از باز طراحی بازار خانی بندرخمیر، قلعه بندرخمیر به عنوان دومین قلعه بزرگ استان هرمزگان (بعد از قلعه پرتغالی های هرمز) نیز باز طراحی شد.
این قلعه که دارای مساحت تاریخی بیش از ۸ هزار متر مربع است، در مرکز شهر و در کنار بازار خانی و مسجد جامع قدیم شهر واقع شده به گونه ای که کلیه بافت تاریخی و ساختار شکل گیری شهر در پیرامون این قلعه بوده است.
این قلعه دارای سه برج مدور و یک برج مربعی در چهارگوشه بوده‌ و همچنین دارای ساختمانی مرتفع به نام نارنج برج و کاروانسرایی زیبا در محوطه قلعه بوده است.
سردرب باابهت قلعه نیز یکی از شاخص های اصلی این اثر تاریخی ارزشمند بندرخمیر است.
لازم به ذکر است خندقی عمیق در اطراف قلعه نیز موجود بوده است.
بخش زیادی از آثار باقیمانده از این قلعه بزرگ که در ذهن تاریخی مردم بندرخمیر جایگاه والایی دارد، در دهه شصت توسط مسئولی نالایق تخریب می شود و تنها برج مدور شمال غربی از آن تاکنون باقی مانده است.
شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرخمیر با بهره گیری از حضور دکتر فراهانی از متخصصین معماری جنوب و صاحب تالیفات متعدد در این زمینه و همچنین متبحر در طراهی بداهه و اسکیس، با دعوت از جمعی از ریش سفیدان و اهالی بافت تاریخی و همچنین عکس های موجود از قلعه، به تعیین جزئیات دقیق معماری قلعه پرداخت.
شهرداری بندرخمیر در نظر دارد قلعه را بازسازی نموده و آن را به یکی از سرزنده ترین مکان های عمومی شهر تبدیل نماید.
متاسفانه در سال های گذشته، بخش های زیادی از محوطه قلعه به اداره های مخابرات و برق منطقه ای واگذار شده که شهرداری در تلاش است آنها را آزاد سازی نماید. در این راستا موفقیت خوبی در آزادسازی حدود ۲۷۰۰ متر از محوطه شرقی متعلق به برق منطقه ای بدست آمده که زمینه را برای احیا دو برج مدور دیگر فراهم نموده است.
سابقه این قلعه به قرن ها قبل باز می گردد و نقش زیادی در شکل هسته اولیه شهر جدید خمیر داشته است.
نکته جالب توجه در هنگام باز طراحی، رسیدن به شباهت زیاد ساختار این قلعه، با قلعه الفهیدی دوبی بود که اکنون به عنوان موزه اصلی شهر دوبی استفاده می شود.

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.