اطلس جامع سرمایه گذاری گردشگری بندرخمیر


دریافت اعتبارنامه شهر تالابی از کنوانسیون رامسر در سوئیس

 

شهر بندرخمیر در استان هرمزگان و در جوار آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. این شهر بزرگ‌ترین شهر حاشیه تالاب خور خوران است که بزرگ‌ترین تالاب دریایی خاورمیانه بوده و پوشیده از جنگل‌های دریایی حرا است. بندرخمیر پس از چندین سال تلاش و حرکت‌های گسترده اجتماعی، در سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین شهر تالابی جهانی ایران و همچنین در سال ۱۴۰۰ به عنوان شهر یاد گیرنده یونسکو ثبت شد. از­­این­رو بندرخمیر دارای برندی جهانی بوده و با داشتن دو عنوان جهانی در مقایسه با شهرهای مشابه خود، بی­ بدیل است.

 

 

بندرخمیر از سال ۱۳۴۶ دارای شهرداری بوده و دارای جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر است. این شهر با فاصله ۸۰ کیلومتر از بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران، نزدیک­ترین شهر به بندرعباس بوده و به نوعی از لحاظ لجستیک، پشتیبان بندرعباس محسوب می­شود. از طرفی نزدیک­ترین شهر به جزیره قشم بزرگ­ترین جزیره ایران و همینطور در فاصله ۸۰ کیلومتری از بندرلنگه و بندرکنگ به عنوان یکی از تاریخی‌ترین و مهم­ترین بنادر ایران واقع شده است. لذا این شهر قابلیت بهره برداری از سه فرودگاه بندرعباس، قشم و بندرلنگه و همچنین ایستگاه راه ­آهن بندرعباس را داشته  و به نحوی از این طریق، بخش مهمی از حمل و نقل گردشگری به این شهر، پوشش داده می‌شود. همچنین از لحاظ جمعیت گردشگری، با توجه به نزدیک بودن این شهر به مراکز اصلی جمعیتی استان، سرمایه­ گذاری در این شهر، بسیار توجیه ­پذیر است.

دریافت اعتبارنامه شهر یاد گیرنده از یونسکو

مردم این شهر دارای فرهنگی غنی ناشی از ارتباطات تجاری و فرهنگی تاریخی با کشورهای عربی، آفریقایی و هند بوده که پس از ترکیب با فرهنگ دیرینه پارسی، خود را در معماری، لباس‌های محلی، غذاهای فوق‌العاده متنوع و لذیذ، ادویه‌های بی نظیر، موسیقی اغواکننده و آیین و رسوم و رفتار شهروندی نشان می‌دهد. گردشگری فرهنگی از بخش‌های مهم گردشگری در بندرخمیر به حساب می‌آید.

 

شهر تالابی بندرخمیر در سال های اخیر، گردشگری را به عنوان مهم­ترین اقتصاد محلی خود انتخاب کرده و با توجه به جاذبه­ های فوق العاده طبیعی مانند تالاب، جنگل­های حرا، جزایر، ساحل، کوه­ها و تپه‌های شمالی شهر، آب گرم‌های متعدد، غارهای نمکی، چشمه‌های نمکی و همچنین جاذبه‌های تاریخی مانند قلعه مرکزی، ساختمان گمرک، دیوار تاریخی سدار، مساجد جامع قدیم و جدید، پل لاتیدان (طولانی‌ترین پل تاریخی ایران)، بادگیرها و برکه‌های تاریخی، توانسته با برنامه ریزی و تمرکز بر زیرساخت‌های گردشگری، یکی از مدل‌های موفق گردشگری پایدار را ایجاد کند. در سال‌های اخیر، اقداماتی مانند راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی متعدد، راه‌اندازی رستوران‌ها و کافه‌های خلاقانه، احداث خیابان و پارک ساحلی، مرکز تولید صنایع دستی، مرکز ورزش‌های آبی و بهسازی بازار سنتی، تربیت راهنماهای محلی و تعریف و مدیریت مقاصد گردشگری به نحو هماهنگ و یکپارچه در راستای تبدیل این شهر به یک مقصد گردشگری حرفه‌ای انجام شده است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندرخمیر

با توجه به جایگاه ارزشمند ایجاد شده برای بندرخمیر در عرصه ملی و جهانی، لزوم تقویت زیرساخت‌های گردشگری برای خدمات دهی به گردشگران و ایجاد چرخه اقتصادی موثر از صنعت گردشگری و بهره‌مندی جامعه محلی و ملی از این منبع درآمدزا، در این سند سعی شده‌است بسته‌های سرمایه‌گذاری با تکیه بر ویژگی‌های شهری، طبیعی و تاریخی شهر تعریف شده به نحوی که از لحاظ اقتصادی دارای بازگشت سرمایه جذابی بوده و در عین حال به تقویت زیرساخت‌های گردشگری کمک نمایند.

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.